Naša stranka | Enita Nakaš: Obrazovanje nije eksperiment
Enita Nakaš: Obrazovanje nije eksperiment

Enita Nakaš: Obrazovanje nije eksperiment

18.01.2024.

Reforma obrazovanja nam je potrebna. Svi strateški dokumenti Kantona Sarajevo ukazuju da je reforma obrazovnog sistema neophodna.

Prema rezultatima PISA istraživanja koje je provedeno 2018. godine (prvo i zasada jedino PISA testiranje u BiH) Bosna i Hercegovina se našla na zabrinjavajućem 62. mjestu od 79 zemalja. Rezultati koje su djeca u Bosni i Hercegovini ostvarila iz oblasti čitanja, matematike i prirodnih nauka nalaze se značajno ispod prosjeka vršnjaka u zemljama OECD-a.

Prema Strategiji Kantona Sarajevo (2021 - 2027) jedan od prioriteta je: “Podići kvalitetu obrazovanja (s posebnim naglaskom na STEM i digitalne vještine) i uskladiti ga sa zahtjevima tržišta rada i potražnjom za radnom snagom u KS.”

Nedavno objavljeni strateški dokument pod nazivom “U susret SAFER učenju – Reforma predškolskog osnovnog i srednjeg obrazovanja u Kantonu Sarajevo” je iz više aspekata neadekvatan da bude osnova snažne reforme obrazovanja u kantonu. Ukratko rečeno, dokumentu nedostaje niz elemenata. Prije svega, ovaj dokument ne prati Strategiju razvoja KS. U dokument nisu uključene ključne metodološke komponentne koje bi trebale biti dio svakog strateškog dokumenta. Dokument ne donosi analizu i pregled stanja, ne koristi SWOT analizu (jedna od najčešće korištenih metoda strateškog planiranja) niti definiše specifične, mjerljive, ostvarive, relevantne i vremenski artikulisane ciljeve i popratne indikatore. Nisu uključeni niti strateški i konkretni programi i akcije kojima bi se postigli definirani ciljevi. Izostala je i procjena finansijskih sredstava potrebnih za implementaciju. S obzirom na to da SAFER nema navedene metodološke elemente, nije moguće razaznati moguću pozitivnu transformaciju obrazovanja, odnosno kako bi implementacija predloženog SAFER “pogleda na svijet” poboljšala kvalitetu postojećeg obrazovnog sistema. 

Dokument ne predviđa kontinuirano praćenje i vrednovanje provedbe strategije, donošenje plana analize rezultata i prilagodbe plana kako bi se osiguralo postizanje definisanih ciljeva.

Upravo je ovaj aspekt vrednovanja posebno važan jer je Strategija razvoja KS za period od 2021. do 2027. posebno naglasila da su politike u oblasti obrazovanja opterećene nedostatkom evaluacije, odnosno da se praćenje provedbe i evaluacija uspjeha ne provode sistemski.

Vrlo problematičan aspekt predloženog reformskog pristupa odnosi se na svođenje SAFER-a na nekoliko pojmova, a ujedno i na miješanje pojmova koji imaju različite naglaske i uloge u kontekstu strategijskog promišljanja i planiranja. Tako se u istoj kategorijalnoj matrici nalaze pojmovi koji se odnose na konceptualni okvir (održivost), karakteristike i sposobnosti (otpornost), vrijednosti ili principe (etika) ili oblike znanja (svjesnost). Pored toga, njihova artikulacija aludira na potpunu odsutnost tih pojmova u dosadašnjem obrazovnom sistemu.

Da li se zaista želi predstaviti javnosti da do SAFER-a nismo vodili računa u obrazovanju o npr. etičnosti? Iako SAFER sugeriše da nam donosi etiku kao novum u obrazovanje, ako pogledamo trenutni Zakon o osnovnom odgoju i obrazovanju jasno je da o etičnosti i drugim navedenim pojmovima brinemo već dugo. U tom zakonu, ali i u drugim dokumentima koji se tiču obrazovanja gotovo svi termini iz akronima SAFER (održivost - sustainability, svjesnost - awareness, pismenost o budućnosti - futures literacy, etiku - ethics i otpornost - resilience) su već dio obrazovnog sistema, izuzetak je “futures literacy”.

Problem su i mnoge druge teme kao i terminologija korištena u SAFER-u. Možda je cijeli dokument napisan da bi se dao legitimitet nečijim željama, nekim osobama? Ili da se neke teme utemelje kao stručne/naučne, a bez naučnog pokrića? Šta da očekujemo od obrazovanja ako nam standard kvalitete definiše nenaučno potvrđena činjenica?

SAFER dokument morao je biti dostupan za javnu raspravu! To je obaveza za sve strateške dokumente, a posebno s obzirom na to da će implementacija strategije ili politika obrazovanja biti finansirana iz budžeta KS i javni je interes.

Transparentan rad, uključivanje svih aktera obrazovanja: roditelja/staratelja/odgajatelja, učenika i učenica, nastavnika i nastavnica, socijalno ugroženih grupa građana i drugih relevantnih učesnika za strateški dokument je obaveza i prema Strategiji KS ali i prema Uredbi o izradi strateških dokumenata u Federaciji BiH.

Ne samo što nije bio dostupan za raspravu nego su vrline i osobine koje učenik mora steći prema SAFER dokumentu integrisane i u obrazovne standarde i normative koji jesu u javnoj raspravi. Dakle, dokument rađen daleko od očiju javnosti, kojeg su pisali autori nekompetentni za temu obrazovanja, sa svim pobrojanim manama, pokušava se implementirati kroz zvanične dokumente koji bi trebali biti obavezujući za sve učesnike u obrazovnom procesu.

Namjena dokumenta nam je važna! A o sadržaju smo obavezni raspravljati!

Za kraj, kvalitetno obrazovanje je osnovno ljudsko i dječije pravo.

Ministarstvo za odgoj i obrazovanje treba da razmotri povlačenje ovog dokumenta. Ako se želi uvesti “futures literacy”, onda se SAFER dokument mora drugačije nazvati i sam sadržaj se mora revidirati. Postoje i razne druge filozofije koje bi se mogle predstaviti javnosti, npr. Wabi - Sabi, japanska filozofija života i sl. No, te filozofije ne mogu biti strateški dokumenti za reformu obrazovanja.

Vizija KS je “Kanton Sarajevo je evropska, dinamična i kreativna regija, prosperitetna za građane svih generacija, ugodnog življenja i unosnog poslovanja” - u skladu s tim okrenimo se dobrim praksama obrazovanja jer naša je obaveza da imamo kvalitetne obrazovne ustanove.

 

Ne živimo od namještanja tendera ni rasipanja državne imovine, već od povjerenja naših članica, članova, simpatizerki i simpatizera da će njihov novac biti utrošen na izgradnju pravednijeg društva.
Budite jedna ili jedan od njih. Donirajte!